مراقبت از پا برای بیماران دیابتی

آمارها نشانگر این است که بیماری زخم پا در بیماران دیابتی بسیار شایع می‌باشد. یک زخم ساده در پای این بیماران ممکن است منجر به قطع پاهای آن‌ها شود. مراقبت از پا با رعایت نکات ساده توسط خود بیمار تا حد زیادی باعث پیشگیری از زخم پا در بیماران دیابتی می‌شود. در اینجا نکاتی در مورد دیابت و پا خواهیم آورد بعد نکاتی درباره پیشگیری از بیماری‌های پا و در آخر هم نکته‌هایی درباره انتخاب کفش مناسب را می‌آوریم.

دیابت و سیستم‌های عصبی بدن

نکته‌ای که در دیابت وجود دارد، وجود قند زیاد به مدت طولانی در خون بیماران دیابتی است. این قند زیاد مستقیم به مغز و نخاع آسیبی نمی‌زند ولی عملکرد سیستم‌های عصبی بدن را مختل می‌کند. یکی از آسیب‌های شایع از بین رفتن یا کاهش احساس اندام‌های بیماران دیابتی مخصوصا در پاها می‌باشد. اندام‌های بدن ممکن است در اثر برخورد با جسمی finance تیز یا برنده یا … آسیب ببینند. چون بیمار احساس درد نمی‌کند ممکن است متوجه این زخم‌ها نشود و زخم‌ها عفونت بکنند. پاها هم به علت توجه کمتر به آن‌ها و کمتر در چشم بودن، aboutبیشتر در خطر این زخم‌ها هستند. به همین علت مراقبت از پا در بیماران دیابتی اهمیت خاصی دارد.

نکته‌هایی در مورد مراقبت از پا

مراقبت از پا

• هر روز باید پاهای خود را با آب ولرم و صابون بشورید و آن‌ها را بررسی کنید که زخم، قرمزی، تورم یا تغییر شکل مخصوصا لای انگشتان‌تان نباشد.
  • حواستان به دمای آب باشد که داغ نباشد، چون به علت عدم احساس ممکن است پاهایتان دمای آب را متوجه نشود و دچار سوختگی شوید.
  • اگر متوجه هر گونه تغییرات استخوانی یا زخم در پاهای‌تان شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید هرگونه اهمالی ممکن است به قطع عضو منجر شود.
  • بعد از شستشوی پاهای‌تان حتما همه جای آن‌ها را خوب خشک کنید و با مواد مناسبی چون وازلین چرب نمایید. این کارها از عفونت‌های قارچی، خشکی و ترک پا جلوگیری می‌کند.
  • بخش‌های استخوانی و برجسته پاهای‌تان را به دقت ماساژ دهید.
  • ورزش‌های مخصوص پاها را برای گردش بهتر خون در پاهای‌تان فراموش نکنید.
  • پاهای‌تان را از سرما و گرمای شدید محافظت کنید.
  • از پا برهنه راه رفتن جدا اجتناب کنید حتی در منزل چون هر جسمی ممکن است به راحتی به پای شما آسیب بزند.
  • ناخن‌های خود را صاف کوتاه کنید و به هیچ عنوان گوشه‌های آن را نگیرید چون ممکن است در گوشت شما فرو رود و باعث عفونت شود.
  • ناخن‌های خود را با قیچی کوتاه کنید و حتما آن‌ها را سوهان بکشید.

نکته‌هایی درباره کفش و جوراب مناسب افراد دیابتی

• در ابتدا سعی کنید جنس کفش‌هایتان از چرم نرم باشد.
  • کفش‌ها و دمپایی‌های پلاستیکی و جلوباز را نپوشید.
  • پاشنه مناسب برای پاها 2 تا 3 سانتی متر می‌باشد.
  • به اندازه کفش دقت کنید که گشاد و تنگ نباشد.
  • قبل از استفاده طولانی مدت حتما در منزل آن‌ها را بپوشید و راه بروید تا جا باز کنند.
  • قبل از پوشیدن کفش حتما بررسی کنید که هیچ جسم خارجی داخل آنها نباشد که به پای شما صدمه بزند.
  • از جوراب‌های نخی استفاده کنید و روزانه جوراب‌های خود را بشورید.
  • در روزهای سرد از جوراب‌های نخی کلفت برای گم نگه‌داشتن پاها استفاده کنید.
  • در مراجعه به دکتر حتما از وی بخواهید پاهای شما و حس آن‌ها را معاینه کند.